Fernando de Noronha

Het licht van de maan laat de spectaculaire contouren van de archipel Fernando de Noronha zien. De eilanden die vanaf 1628 in Nederlandse handen waren, voordat 'we' ze in 1737 terug gaven aan de Portugezen. De wind is terug en de met de Gennaker op zeilen we met 7 knopen op onze bestemming af. Net voor het eerste daglicht komen we aan in Baie de St. Antonio. We zien een paar vissersboten liggen en een aantal ankerlichtjes hoog in de mast door de lucht zwiepen. Op het voordek moet ik me goed vasthouden als ik het anker laat zakken. Een enorme swell, zeker 4 meter loopt door de baai. Het anker graaft zich goed in en bijna alle ketting gaat overboord.

Voldaan zitten we nog even in de kuip als het langzaam licht wordt. De eerste zonnestralen weerkaatsen op Morro do Pico, deze spitse 323 meter hoge karakteristieke rots torent boven alles uit, als een indiaan die zijn eiland bewaakt. Dolfijnen zwemmen onder de boot door en fregatvogels vliegen hoog in de lucht, wat een magische plek!

Onze lege diesel tanks zijn al meegenomen als we een paar uur later wakker worden. We schommelen door de boot en ik merk dat ik echt nog even moet inslingeren en dit na een oversteek van 1100 mijl! Phil komt onze gevulde jerrycans weer brengen, top. Met z'n allen gaan we naar de kant. John gaat inklaren en Nick, Luuk en ik gaan in de knal gele buggy van Phil en Katrina mee, op naar het vliegveld, want daar is een geldautomaat. We crossen over het eiland. Met z'n drietjes en later met z'n viertjes zitten we met wapperende haren achterin met een grote glimlach op ons gezicht!

's Middags gaat John terug naar de boot. Een van de pompen van de watermaker heeft het begeven en een koppelstuk lekt weer. De Braziliaanse archipel Fernando de Noronha bestaat voor het grootste gedeelte uit een natuur- en marine park. We wandelen over smalle paadjes langs witte stranden en diepe kliffen met prachtige vergezichten. Ik blijf met verbazen over de hoeveelheid verschillende tinten blauw van het oceaanwater.

De hoge swell zorgt ervoor dat de surfers vandaag hun hart op kunnen halen, geweldig om te zien! Wij vinden een plekje op het strand. De pier zorgt er hier voor dat de golven niet zo groot zijn. 'Mam, ik ben weer waterdicht hoor!' Luuk komt drijfnat uit de zee naar me toe rennen. 'Er komt geen water door m'n litteken naar binnen hoor mam!' Met een lach van oor tot oor rent hij snel weer terug naar de zee en duikt direct door een golf het heerlijke lauwwarme water in.

De zon neemt in kracht af. Boven op een klif staat een leuk restaurantje met zicht op de baai en op onze Boomerang. We schuiven aan bij Brian en Sheryl (Tinopai), Phil en Karina (Restless Spirit) en de Noorse Anita en Bjorn (Linea). John heeft de watermaker weer gemaakt. Morgen alleen nog opzoek naar een koppelstuk. Tijd voor een aankomst biertje, Skol! Terug aan boord ben ik blij dat we nog een restje nasi in de koelkast hebben staan, niet normaal hoe de boot hier ligt te slingeren. John verliest zijn evenwicht en 'valt' tegen de gashendel aan en deze ligt direct afgebroken op de kuip vloer. Weer een 'projectje' erbij. Zo blijf je op een boot altijd bezig. Heb je net het ene punt op de 'To-do lijst' afgevinkt kan je het volgende er weer bij schrijven…….

De volgende morgen zwaaien we Restless Spirit en Tinopai uit, doen nog wat klusjes, drinken koffie, maar dan is het toch de hoogste tijd om naar de kant te gaan. We willen eruit halen wat erin zin! We vinden al snel een lift naar het dorp en gaan daar opzoek naar wat onderdelen voor de watermaker. Er hangt een erg relaxt sfeertje op het eiland, vrolijke mensen, leuke eettentjes en overal zie je kleurrijke buggy's rijden, met vaak een surfboard op het dak. Als we na de lunch stoppen bij een hardware zaak is deze nog dicht. De 'Harbourmaster' stopt zijn auto en spreekt ons aan. We moeten om 14.00 op zijn kantoor zijn voor de benodigde stempels, anders kunnen we niet uitklaren en dan direct door naar de haven….. We dwalen nog wat rond en John probeert in z'n beste Braziliaans (lees handen en voeten) het gewenste onderdeel te pakken te krijgen. Niet veel later pakken we de bus weer terug, met het gewenste onderdeeltje in de rugtas, om uit te klaren bij het havenkantoor.

'Nee kom om 16.00 maar terug!' Roept de man bij het havenkantoor dan is Immigratie er pas….. John gaat terug naar de boot en ik ga met de jongen wéér terug naar het dorp waar we net waren opzoek naar wat verse boodschappen. We krijgen al snel een lift. Nick en Luuk spelen in de speeltuin en ik vind vers brood, eieren, wortels, uien en tomaten. Daar moeten we het de komende oversteek mee doen. We lopen via het fort terug en stoppen op het strand. De jongens spelen in de golven. Net achter hun komt er steeds een kop van een schildpad boven water. Als ik de jongens er op wijs halen ze hun schouders op en roepen ze; 'Ja, dat weten we!' als of het de normaalste zaak van de wereld is.

We klaren dan eindelijk uit en John krijgt het voor elkaar dat hij een dag minder toeristenbelasting hoeft te betalen, toch weer € 60, die we later op een terrasje weer spenderen samen met onze laatste Braziliaanse Real's.

Terug op de boot gaan we met de afgebroken gashendel aan de slag. Een ding is duidelijk, die krijgen we niet meer gemaakt. John maakt een noodrepartie. We hebben dus nu een rood touwtje voor; achteruit, neutraal en vooruit en een zwart touwtje en een schroevendraaier om gas te geven……….. In het Budget Marine boek vinden we de juiste 'Gas throttle' en bestellen deze direct per mail. Over twee weken is deze voor ons in Grenada. We wijzigen ons plan en besluiten niet naar Frans Guyana en Suriname met haar rivieren, zandbanken en getijden stomen te varen. Met een slecht manoeuvreerbare boot is dit volgens ons geen veilig plan, er moet toch nog wat overblijven voor de volgende keer ;-).

Op naar Tobago, 1900 mijl te gaan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>