Iles of Scilly РMet nog ̩̩n been in de Noord Atlantische Oceaan en de andere al in het Engelse Kanaal.

St. Mary's PoolEr staan ruim 1200 mijl op het log als we na acht dagen op zee de vuurtoren op Bishop Rock aan de horizon zien verschijnen.  We nemen ‘afscheid’ van Jan en Annelies op de Anna Sophia, ze zeilen door naar Falmouth achter Seaquest en Luna Verde aan om daar hun generator te repareren. D-Jay vaart nog schuin naast ons en Restless Spirit vaart daar weer een klein stukje  voor.

We zien de ‘The Isles of Scilly’ opdoemen aan de horizon. Met nog één been in de Noord Atlantische Oceaan en met het andere al in het Engelse Kanaal. We hebben het beide moeilijk met het feit dat we de oceaan achter ons laten, maar met hernieuwd enthousiasme kijken we naar de rotsformaties, vuurtorens en eilanden.  We ronden St. Agnes en varen door de St. Mary’s Sound naar St. Mary’s Pool een mooi beschutte ankerplaats voor het stadje Hugh Town. We zijn in de Iles of Scilly, Cornwall, Groot Brittannië en weer een heel gebied om te verkennen!

Suppen - Scilly'sDe bijboot gaat in het water, de fiets wordt in elkaar gezet, het SUP board wordt opgepompt, terug in de ‘cruise mode’! Deze eilanden zijn Subtropisch en bevinden zich in de Golfstroom waardoor het water warmer is en het er bijna nooit vriest.  ‘Mam!!! Dit is echt koud, nog kouder dan het vorige eiland!’ We gaan opzoek naar de wetsuits en even later zitten er twee blije kindjes op het SUP board.

Aangekomen! Cheers!In de ‘Atlantic Inn’ drinken we een welverdiend aankomstbiertje en kijken we terug op een goede oversteek. Genoeg wind om te kunnen zeilen op de eerste 14 uur na. We hebben veelal aan de wind tot halve wind gezeild, met prima daggemiddelden en comfortabel zeilen. Wat grijze dagen, maar ook prachtige zonnige dagen en dan is het in de kuip achter de sprayhood, uit de wind echt genieten. Genoeg afleiding onderweg ook. Twee wedstrijden van Nederlands elftal op het WK, dagelijks technisch overleg om de generator van de Anna Sophia weer aan de praat te krijgen en  de D-Jay en Anna Sophia  continu op de AIS om ons heen.

Nick & John - St. Mary's - Scilly'sWe huren fietsen. Luuk wil ook zelf op een fiets, maar de laatste keer dat hij heeft gefietst is een jaar geleden in Australië.  Een fiets met een aanhangfiets biedt uitkomst. Nick is het nog niet verleerd en zo fietsen we even later door de smalle straten van St. Mary’s. We gaan van de weg af en fietsen over de paden door de natuur verder, mountainbiken! Als we bij Pendennis Head aankomen springen Nick en Luuk direct van hun fiets. Allemaal grote graniet blokken waar ze naar hartenlust op kunnen klimmen!
Mountainbiken St. Mary's - Scilly's
In de twee middagen dat we fietsen huren hebben we iedere weg of pad gehad op dit prachtige eiland.

Op dinghy safari naar TrescoVanaf de Boomerang hebben we zicht op het bewoonde eiland Tresco en Bryher. We laten de boot liggen en gaan met de bijboot op safari. Net te laat gaan we weg en moeten met de bijboot ‘klunen’ over de zandbanken om in het 3 mijl verderop gelegen Dolphin Town te komen, maar wat ebben we een lol. Samen lopen we met Phil en Katrina het eiland rond. Prachtige flora, vergezichten en ruïnes van oude kastelen. Met 18 PK, hoog water en wind mee zijn we aan het eind van de middag zo weer terug om later in de Mermaid de troost finale van het Nederlands elftal te bekijken.
Iles of Scilly

St. AgnesSt. Agnes is met Gugh verbonden door een zandbank die even na hoogwater boven komt. We ankeren in ’ The Cove’ en spelen even later ons eerste potje ‘French Cricket’ op het strand. We lopen het eiland rond, picknicken en John en Luuk bouwen een steenmannetje. We gaan opzoek naar de boerderij waar ze ijs maken en lopen over de zandbank naar Gugh.

We eindigen de dag in de Turkisch Head Pub. Uit de wind in de zon is het heerlijk. De dagjes mensen gaan met de boot weer terug en wij blijven.  Gelukkig hebben we de bijboot hoog genoeg op het droge getrokken, want als we terug komen is de zandbank weg en de blauwe luchten verdwenen. Alle boten draaien een andere richting op, het weer is omgeslagen, het is guur, maar het is een mooi schouwspel.

St. Mary's - Scilly'sDan is het weer tijd om verder te zeilen en deze prachtige archipel achter ons te laten. Er wordt veel wind en onweer verwacht, dus tijd om een beschutte haven op te zoeken. We hijsen de zeilen en met nog wat stroom mee zeilen we richting het 35 mijl verderop gelegen Penzance.  We steken de drukke ‘traffic lane’ netjes haaks over en zien Lands End, het meest westelijk punt van Cornwall, Engeland aan de horizon als we een grote zwarte rug- en staartvin boven het wateroppervlakte zien uitkomen. Dit moet een Basking Whale zijn. We herkennen de ‘manier van zwemmen’, hetzelfde als een Walvis Haai. Toch staat er nu niet iemand te springen om het water in te gaan, zoals we wel in St. Helena deden…..

Whale Shark

1 antwoord
  1. Piet Kuijt
    Piet Kuijt zegt:

Jullie komen/zijn nu in de omgeving waar ik met De Eendracht gezeild heb. Heel herkenbaar. Hartstikke leuk om dit met het verhaal van Debbie terug te lezen. Falmouth (waar de Anna Sophia naar toe zeilt) is ook een prachtig kustplaatsje. Hier konden de Oostindievaarders, na een lange tocht over de oceaan, voor het eerst kontakt met Nederland opnemen.